جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد وزیر ارشاد: سال گذشته ۱۲۰هزار مجوز کتاب صادر شد ویدئو | فیلمبرداری فصل دوم سریال «Wednesday» آغاز شد + تیزر «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد مدیرمسئول روزنامه شهرآرا: سبک زندگی و اثرات تهاجم فرهنگی، دغدغه مشترک رسانه‌های ایران و عراق است برگزاری مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودک‌و‌نوجوان در مشهد + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) گام جدی برای تقویت تعاملات رسانه‌ای میان ایران و عراق سخنان جنجالی «کیانوش عیاری» درباره پرداخت دستمزد عواملش واکنش محمدرضا شهبازی، مجری «پاورقی» به ماجرای خبر اخراجش از تلویزیون «گودزیلا منهای یک» هم‌زمان با پخش جهانی در شبکه نمایش خانگی «آبی روشن» با بازی مهران غفوریان و مهران احمدی در راه سینما جایزه نتپک بیست‌وپنجمین جشنواره جئونجو کره جنوبی برای «گیج گاه» شاعر «سمرقند»: نمایشگاه، کتاب را به دست مخاطب خاص می‌رساند «باران کوثری» سه داستان کوتاه را برای نابینایان خواند اولین کتاب بازیگر «عطرآلود» در نمایشگاه کتاب
سرخط خبرها

فرهنگ فروش آثار هنری به نفع خیریه‌ها در حال گسترش است

  • کد خبر: ۱۹۸۸۵۲
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
فرهنگ فروش آثار هنری به نفع خیریه‌ها در حال گسترش است
گزارشی از نمایشگاه آثار تجسمی «چشم به راه» که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شده است.

ریحانه موسوی - شهرآرانیوز نمایشگاه هنر‌های تجسمی «چشم به راه» که به مناسبت روز جهانی معلولان در مجتمع آموزشی نیکوکاری توان یابان مشهد آغازبه کار کرده، تا جمعه ۱۷آذر دایر است و علاقه مندان می‌توانند برای بازدید و خرید آثار از ساعت۱۷ تا ۲۰ به محل برگزاری آن مراجعه کنند.

در این نمایشگاه ۱۲۰اثر با موضوعات و تکنیک‌های مختلف وجود دارد که حاصل تلاش استادان، هنرمندان و هنرجویان مرکز جهاد دانشگاهی مشهد و مجتمع آموزشی نیکوکاری توان یابان بوده است. عایدی این نمایشگاه نیز پس از حراج آن‌ها در مراسم اختتامیه، به نفع بچه‌های مجتمع آموزشی نیکوکاری توان یابان مشهد استفاده خواهد شد.

حضور ۱۲۰ اثر از ۳ گروه هنری متفاوت

عبدالوهاب اصغرزاده، هنرمند پیشکسوت حوزه نگارگری که با چهار اثر در این نمایشگاه حاضر شده است، در حاشیه برگزاری آن به شهرآرا می‌گوید: نمایشگاه آثار تجسمی «چشم به راه» ترکیبی از آثار استادان، هنرجویان و توان یابان است. حدود ۱۲۰ اثر شامل نقاشی، نگارگری، تذهیب و خوش نویسی در سبک‌های متنوع در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. من هم مربی مؤسسه آموزشی نیکوکاری توان یابان مشهد هستم و در کنار هنرجویان حاضر شدم تا باعث دل گرمی آن‌ها شوم.

او با بیان اینکه برخی آثار این نمایشگاه فروخته شده است، تصریح می‌کند: من با چهار اثر در ژانر نقاشی سنتی قهوه خانه‌ای با موضوع امام رضا (ع) و سه اثر نقاشی منظره در این نمایشگاه شرکت کردم. این رویداد‌ها برای گسترش فرهنگ فروش آثار هنری به نفع خیریه‌ها بسیار ضروری است. ما نباید بگذاریم فقط به مناسبت روز توان یابان این گونه نمایشگاه‌ها برگزار شود، بلکه باید استمرار داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش نامه‌ای داریم که در آن برای هر ارگان دولتی بودجه‌ای به منظور خرید آثار هنری در نظر گرفته شده است. متأسفانه کسی متولی این کار نیست و در مشهد بسیار کم رنگ‌تر است. درحالی که در همه دنیا این اتفاق می‌افتد و به مناسبت‌های خاص حراج‌هایی را به نفع خیریه‌ها و ایتام برگزار می‌کنند. اصغرزاده ابراز می‌کند: به دلیل حضور استادان، هنرجویان و افراد تازه کار در این نمایشگاه، آثار در سه سطح قوی، متوسط و ضعیف است. ما بین افراد تبعیض قائل نشدیم، زیرا کارآموزان از این اقدام خوش حال اند و از اینکه آثارشان در کنار آثار استادان قرار گرفته است، انگیزه می‌گیرند. این اقدام در اقتصاد هنر شهر نیز تأثیرگذار است.

وی وضعیت برگزاری نمایشگاه‌های هنری در مشهد را ضعیف بیان و اظهار می‌کند: متأسفانه با بحران معیشتی که وجود دارد، نمایشگاه‌های هنری رونق قبل را ندارند و بیشتر گروهی و شامل عکاسی و نقاشی هستند و ما کمتر شاهد آن هستیم که نمایشگاه هنر‌های سنتی برگزار شود. این نگارگر پیشکسوت می‌گوید: اگر به تقویم برگزاری نمایشگاه‌ها دقت کنیم، می‌بینیم کار رسانه‌ای هم درباره همه آن‌ها انجام نمی‌شود و فقط گروه‌هایی خاص از این رویداد‌ها باخبر هستند. مشهد دومین کلان شهر ایران و شهری مذهبی است، اما نمایشگاه‌های هنری به خوبی در آن برگزار نمی‌شوند.

اصغرزاده افزود: نمایشگاه‌هایی که با هدف خیریه و کمک به آن شکل می‌گیرند، شاید شانس بیشتری برای استقبال از سوی علاقه‌مندان داشته باشند، اما در سایر نمایشگاه‌ها این اتفاق رخ نمی‌دهد و هنرمندان بیشتر برای رزومه و کارنامه کاری خود و همچنین بحث بیمه نمایشگاه برگزار می‌کنند. وی مشهد را یکی از قطب‌های نگارگری ایران می‌داند و یادآور می‌شود: استادانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، شاگردان زیادی را نیز پرورش داده اند، اما متأسفانه یکپارچه نبودن نگارگران در شهر موجب شده است با درگذشت یا کناره گیری هنرمندان مهم، متأسفانه این هنر در معرض انقراض شدید قرار گیرد.

جوانان امروزی شناختی از این هنر ندارند و همین باعث کم فروغ شدن آن شده است. اکنون در شهر اصفهان نگارگری روی گچ بری‌های هتل‌ها و مکان‌های گردشگری آن وجود دارد، اما در معماری هتل‌های مشهد اثری از کار سنتی دیده نمی‌شود و همه چیز مدرن شده است. بسیار بد است که نگارگری در مکان‌هایی که باید در معرض دید عموم باشد، وجود ندارد.

گسترش فرهنگ فروش آثار هنری به نفع خیریه‌ها

حراج آثار نمایشگاه «چشم به راه» به نفع بچه‌های توان یاب

محمدحسین شاه محمدی، از مسئولان برگزارکننده این نمایشگاه، در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: مرکز هنری جهاددانشگاهی مشهد در نوبت عصر کلاس‌هایی را در این مجتمع برگزار می‌کند که استادان و هنرمندان معروف در آن حضور دارند. ما در تفاهم نامه اولیه از آن‌ها خواستیم به عنوان کاری عام المنفعه و خیریه، موقعیتی را فراهم کنند تا نمایشگاهی را به نفع توان یابان برگزار کنیم.

بعد از آن در جلسات مرکز توان یابان تصمیم گرفتیم نمایشگاه را به صورت مشترک با استادان و کارآموزان جهاددانشگاهی مشهد و همچنین، استادان و کارآموزان مرکز توان یابان برگزار کنیم و بعد از آن حراج خیریه‌ای را قرار دهیم که انحصاری بچه‌های مجتمع توان یابان باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->